woensdag 31 oktober 2007

Lekke band. En wat nu?


LEKKE BAND EN WAT NU?
Niet iedereen is even handig. Als je in een groep fietst en je krijgt een lekke band dan wil je wel graag laten zien dat je weet hoe je het wiel uit een fiets kunt halen. De snelspanner openen lukt iedereen nog wel, maar dan begint de ellende eigenlijk al zonder dat je het in de gaten hebt. Met wat gewurg valt het wiel er ook nog wel uit. Een band verwisselen en oppompen en terugzetten, tja dat is andere koek. Het lijkt er op of het wiel helemaal niet meer past. Je krijgt het wiel niet meer langs je remblokjes en valt door de mand. Milde hoon is je deel. Hieronder tref je tips aan wat je moet doen om het wiel er uit te halen en ook hoe je dat wiel dan ook weer makkelijk terug kunt zetten.

Wiel uitnemen: Vòòr het uitnemen van het achterwiel moet je de ketting achter op het kleinste tandwiel zetten en het voorste blad bij voorkeur op het buitenblad. (dit wordt vaak vergeten en is het begin van een later gevecht met het wiel) Shimano-remmen hebben een hendeltje op de rem die je omhoog moet halen (Openzetten) bij Campagnolo zit dit hendeltje in de remgreep. Open de snelspanner (achterwiel) til de achterkant van de fiets iets op en klop met de hand het wiel uit het frame. Het wiel hangt dan nog in de ketting en om dit te lossen moet je de arm van de achterderailleur naar onderen(achteren) trekken om het wiel uit de ketting te manoeuvreren. Let op bij het weleggen van de fiets. Voorkom dat deze op de achterderailleur terecht komt om verbuigen of vies worden te voorkomen. Bij het uitnemen van het voorwiel moet je soms de snelspanner een paar slagen draaien omdat er veiligheidsnokjes op de voorvork zitten.
Wiel monteren: Na het verwisselen van de binnenband en het oppompen op de juiste spanning herkent men bij het terugzetten van het wiel de amateur. Als je bovenstaande tips hebt gevolgd zal het terugzetten na het lezen van de volgende tips een fluitje van een cent zijn en en zal bewondering van de clubgenoten je deel zijn.
Achterwiel: Til de fiets van achteren voldoende op en steek het wiel met de tandwielen tussen de ketting. Leg de ketting aan de bovenzijde op het kleinste tandwiel op een plek waar dit gemakkelijk gaat. Trek de derailleur met je hand naar achter, probeer nu in één beweging de tandkrans onder het bovenste derailleurwieltje door te manoeuvreren (het lastigste stukje). Manouvreer nu het wiel op de juiste manier in het frame en breng het wiel naar zijn plaats. De snelspanners vastzetten en het wiel even rond laten gaan door de trapper even rond te laten gaan. De ketting zal zich goed positioneren. Zet de rem weer dicht en controleer of de remmen vrij lopen door het wiel even te laten draaien, mocht dit niet zo zijn positioneer het wiel nog een keer opnieuw in het frame en probeer het opnieuw.
Voorwiel: Het voorwiel gaat eenvoudiger, breng het wiel in de juiste positie en draai de snelspanner weer aan als er veiligheidsnokjes op de voorvork zitten en sluit de snelspanner. Voor het goed laten werken van de remmen, sluit de remmen en controleer even of de remmen niet aanlopen. LET NOG EVEN OP HET VOLGENDE! De snelspanner moet goed strak staan, maar zorg dat hij ook weer los kan! De opnemer van het klokje in het voorwiel moet langs de opnemer lopen.

Geen opmerkingen: