vrijdag 23 november 2007

wax!

Winterse omstandigheden

De fiets heeft het soms moeilijk in de winter. Dit geldt zeker als de wegen erg modderig en nat zijn. Een flinke afspoel beurt is dan vaak genoeg, laten drogen en nog even met een doek er langs en hij kan er weer tegen. Maar wat te doen als het een keer licht gevroren heeft en er zout op de weg is gestrooid. Dat hoeft niet op de fietsdag zelf geweest te zijn, maar ook als er eerder gestrooid is en het heeft niet geregend kan dit een probleem opleveren. Zout en metaal, gecombineerd met water is een uitstekend oxydatiemiddel, maar dat is nu net wat we niet willen met die mooie fietsen van ons. Voor de aluminium delen is de glans er gauw af als je niet op tijd de juiste voorzorgen neemt. Wat kun je doen om de fiets in stralende conditie te houden. Spoel direct na het fietsen de fiets grondig af met koud water. Wil je het helemaal goed doen dan is een sopje met groene zeep goed om alle edele delen een extra beurt te geven. Wielen, remmen, kranckstel, en niet vergeten de geavanceerde pedalen reinigen. Tot slot geef je en de ketting en de derailleur een flinke beurt. Voor de ketting zijn daar handige apparaatjes voor waar je ketting door het sop kunt halen. Afsoppen zonder dit apparaat gaat ook goed. Opnieuw nog even afspoelen en laten drogen. De ketting zou je al even door een doek kunnen halen. Een vies klusje, dus een paar huishoudhandschoenen kunnen gevoelige huidjes beschermen.

Neem hiervoor een ruim bemeten oude doek. Leg die om de ketting vlak achter de voorbladen en trek de doek over de ketting naar achteren. (zie afbeelding) Draai de ketting ook een stukje achteruit en herhaal dit een paar keer. Na het drogen kun je dit het beste nog een keer herhalen om het hardnekkige vuil er af te krijgen. Dit gaat iets gemakkelijker als je de ketting even met een siliconenspray vochtig maakt. Het resultaat is een blinkende ketting die bij de volgende rit weer precies doet waar hij voor op de fiets zit. In de winter kan het voorkomen dat de ketting toch flink voor zijn kiezen heeft gehad en op den duur begint te piepen. Een klein beetje teflonspray of olie is dan nodig om dit te verhelpen. Na behandeling met de spray of olie even de buitenkant afnemen met een doek.

Fiets en onderdelen

Tot zover de ketting, en nu de fiets. Ook hier moet je na een zoutbeurt zorgvuldig mee omgaan. Na de wasbeurt moet je ook de fiets en alle onderdelen even met een doek nalopen om het vuil te verwijderen dat nog is achtergebleven is. Om de fiets daarna optimaal te beschermen kan ik een prima product leveren tegen een aantrekkelijke prijs. Hieronder vind je de informatie over de TURBO WAX die ik altijd gebruik om mijn fiets optimaal te beschermen. Het is een product waarmee je met weinig moeite de in korte tijd van een goed beschermende waslaag te voorzien.

Het gebruik is zeer eenvoudig. Zuinige methode: Je spuit de Turbo Wax op een doek en wrijft hiermee de fiets in vervolgens met een schone doek de wax uitpoetsen.
Ik geef de voorkeur aan de iets minder zuinig methode en spuit de hele fiets in met de wax. Daarna de remvlakken van de velgen direct goed afnemen. Laten drogen en daarna de fiets even met een schone doek uit wrijven. Het voordeel van deze methode is dat de wax ook in de kiertjes komt en de moeilijk bereikbare plaatsen.

WAT KOST DIT WONDERPRODUCT.

Voor de OSVVE winterclub kun een bus met 600 ml wax voor € 5,80 bij mij afhalen.

Geen opmerkingen: